دستگاه لاک خشک کن سرطان زاست؟

دستگاه لاک خشک کن سرطان زاست؟

در این مقاله قصد داریم راجع به این که آیا دستگاه لاک خشک کن، سرطان زا است، مطالبی را بیان کنیم. همان طور که می دانید بیشتر خانم ها علاقه بسیار زیادی به لاک زدن بر روی ناخن های خود دارند. با این وجود، خشک کردن این لاک ها اذیت کن و زمان بر است. از طرفی، خبرهای زیادی در مورد سرطان زا بودن دستگاه‌ های لاک خشک کن به گوش می‌ رسد.

دلیل نگرانی بسیاری از افراد در رابطه با سرطان زا بودن این دستگاه، اشعه UV است که از آن ها بر روی ناخن ‌ها و پوست دست و پای افراد، ساطع می‌ شود. در ادامه، در مورد خود دستگاه لاک خشک کن، مطالبی را بیان می ‌کنیم. سپس انواع آن را توضیح می‌ دهیم. بعد از آن، خطرات این دستگاه و انواع اشعه ماوراء بنفش را ذکر می کنیم. در انتها نیز راه های کاهش خطرات این دستگاه را آورده ایم.

دستگاه لاک خشک کن سرطان زاست؟

دستگاه لاک خشک کن چیست؟

یکی از مشکلاتی که خانم ‌ها برای لاک زدن ناخن‌ های خود با آن مواجه هستند، خشک کردن لاک‌ ها است. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که لاک ‌های موجود در بازار به دو نوع تقسیم می ‌شوند. لاک‌ های عادی با قرار گرفتن در معرض هوا پس از چند دقیقه خشک می‌ شوند؛ ولی یک سری از لاک‌ ها هم هستند که برای خشک شدن، حتماً نیاز به دستگاه لاک خشک کن دارند. به این نوع لاک‌ ها، لاک‌ های ژل یا ژلیش گفته می ‌شود. در واقع این نوع لاک‌ ها برای خشک شدن نیاز به نور فرابنفش دارند.

در صورتی که نور ماوراء بنفش به مولکول های حساس به نور موجود بر روی لاک ‌های ژل بتابد، این مولکول‌ ها فعال می ‌شوند و به یکدیگر می ‌چسبند. دستگاه لاک خشک کن، دستگاهی است که نور ماوراء بنفش را به ناخن ‌های یک فرد می‌ تاباند و باعث می ‌شود که لاک موجود بر روی آن خشک شود. کافی است به مدت یک دقیقه، دست خود را زیر این دستگاه قرار دهید.

انواع دستگاه‌های لاک خشک کن

دستگاه‌ های لاک خشک کن به انواع مختلفی تقسیم می ‌شوند و برای این که بدانیم آیا دستگاه لاک خشک کن سرطان است یا نه، باید با انواع آن آشنا شویم. انواع دستگاه لاک خشک کن عبارت هستند از:

1.      دستگاه لاک خشک کن UV

این نوع دستگاه، قدیمی ‌ترین نوع دستگاه ‌های لاک خشک کن است که از اشعه فرا بنفش برای خشک کردن ناخن‌ ها استفاده می ‌کند.

2.      دستگاه لاک خشک کن با لامپ ال ای دی

این نوع دستگاه‌ ها نیز یکی از انواع دستگاه ‌های لاک خشک کن هستند. درون دستگاه لاک خشک کن با لامپ ال ای دی، یک سری لامپ ال ای دی وجود دارد که نور ساطع شده از آن ها باعث می شود، لاک موجود بر روی ناخن‌ های افراد، خیلی سریع خشک شود. دستگاه لاک خشک کن با لامپ ال ای دی، مقاوم ‌تر و بهتر از نمونه ‌های قبلی است. خطر استفاده از این نوع دستگاه نیز نسبت به دستگاه ‌های لاک خشک کن UV کم تر است چرا که اشعه ای ندارد.

دستگاه لاک خشک کن سرطان زاست؟

1.      دستگاه لاک خشک کن یو وی – ال ای دی

بهترین و پیشرفته ‌ترین نوع دستگاه لاک خشک کن، دستگاه ‌های لاک خشک کنی هستند که از یووی و ال ای دی به طور هم زمان استفاده می ‌کنند. این نوع دستگاه ‌ها انواع مختلفی هم دارند. یعنی مدل ۶ لامپ تا ۳۶ لامپ آن و همچنین مدل ۶ وات تا ۷۲ وات آن در بازار پیدا می ‌شود. این دستگاه ‌ها هم نسبت به دو نوع دستگاه دیگر قدرت بیشتری در خشک کردن لاک موجود بر روی ناخن ها دارند و هم این که خطرات آن ها خیلی کم است.

خطرات دستگاه لاک خشک کن 

استفاده از دستگاه لاک خشک کن می ‌تواند برای پوست افراد مضر باشد. به هر حال، لامپ های موجود در این دستگاه با نور و گرما و اشعه کار می کنند. مواردی مانند پیری و لک و چروک پوست و از بین رفتن خاصیت کشسانی آن، می ‌توانند از عوارض استفاده از این دستگاه باشند. در بدترین حالت ممکن، سرطان پوست هم می ‌تواند یکی از عارضه‌ های استفاده از آن باشد. با این وجود وقتی از این عوارض صحبت می‌ کنیم منظور ما زمانی است که یک فرد به صورت دائمی و به غیر اصولی از این دستگاه استفاده کند و استفاده مقطعی و البته اصولی از آن نمی ‌تواند عوارض خاصی به دنبال داشته باشد.

بعضی از انواع دستگاه لاک خشک کن، با باد کار می کنند که در این صورت هیچ گونه عوارضی نخواهند داشت. البته حتی دستگاه ‌های لاک پاک کن نوری جدید هم عوارض بسیار کم تری نسبت به مدل های قدیمی دارند و در صورت استفاده از آن ها می ‌توانید با خیال راحت، لاک موجود بر روی ناخن ‌های خود را خشک کنید. در واقع اشعه یو وی ساطع شده از دستگاه های لاک خشک کن جدید قابل کنترل هستند و می ‌توان آن ها را طوری تنظیم کرد که خطری در پی نداشته باشند.

دستگاه لاک خشک کن سرطان زاست؟

انواع اشعه ماوراء بنفش

یک نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با سرطان زا بودن و یا نبودن دستگاه ‌های لاک خشک کن، نوع اشعه ماوراء بنفش موجود در آن ها است. در واقع اشعه ماوراء بنفش و یا همان اشعه یو وی متناسب با طول موج خود به سه نوع زیر دسته‌ بندی می ‌شود.

1.      ماورا بنفش نوع  A

این نوع اشعه ماوراء بنفش، طول موجی برابر با ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر دارد. احتمال نفوذ آن به لایه ‌های پوست بسیار زیاد است و در صورت نفوذ هم می‌ تواند مشکلاتی مانند پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک بر روی پوست و در بدترین حالت ممکن، ابتلای فرد به سرطان پوست را به دنبال داشته باشد.

2.      اشعه ماوراء بنفش نوع B

این نوع اشعه ماوراء بنفش، طول موجی برابر با ۲۸۰ تا ۳۲۰ نانومتر دارد. در صورت نفوذ به پوست هم می ‌تواند خطراتی مثل سوختگی و حتی ایجاد التهاب در پوست و در بدترین حالت ممکن ابتلا به سرطان پوست را به دنبال داشته باشد.

3.      اشعه ماوراء بنفش از نوع C

این نوع اشعه، طول موجی کم تر از ۲۸۰ نانومتر دارد. اشعه از نوع C برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و به همین دلیل نباید به هیچ عنوان از آن در دستگاه لاک خشک کن استفاده شده باشد. خوشبختانه در هیچ دستگاه لاک خشکنی، این نوع اشعه ماوراء بنفش خطرناک وجود ندارد.

راه های کاهش خطرات دستگاه لاک خشک کن

به منظور کم کردن خطرات دستگاه لاک خشک کن، بهترین کاری که می ‌توانید انجام دهید این است که دستگاه لاک خشک کنی که با اشعه UV کار نمی‌ کند را استفاده کنید. یا لااقل می ‌توانید دستگاه‌ هایی که اشعه UV کم تری از خود ساطع می‌ کنند را مورد استفاده قرار دهید. با این وجود با انجام چند راهکار ساده که در ادامه آورده ‌ایم، می ‌توانید خطرات استفاده از این دستگاه را به صفر برسانید.

1.      استفاده از کرم ‌های ضد آفتاب

در صورتی که از کرم ‌های ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی بالا در هنگام استفاده از دستگاه لاک خشک کن استفاده کنید، عوارض آن به شدت کاهش پیدا می ‌کند. همچنین پس از اتمام کار شما با این دستگاه، در صورت احساس خشکی و آسیب بر روی پوست خود باید از کرم ‌های مخصوص استفاده کنید.

2.      استفاده از محافظت پوست

 در هنگام استفاده از دستگاه لاک خشک کن، می ‌توانید بر روی دست خود پارچه خاصی بکشید و تنها ناخن ‌های خود را در معرض نور ساطع شده از این دستگاه قرار دهید. همچنین می ‌توانید دستکش مخصوص  این کار را بپوشید. به هر حال دستکش یا پارچه ‌ای که استفاده می ‌کنید باید در برابر اشعه یو وی مقاوم باشد.

3.      کاهش مدت زمان استفاده از دستگاه

علاوه بر این مدت زمان استفاده از این دستگاه هم مهم است. نباید برای مدت زمان طولانی، دست خود را زیر آن قرار دهید. چرا که تنها یک دقیقه طول می ‌کشد تا لاک‌ های ناخن شما زیر این دستگاه خشک شوند.

4.      ایجاد فاصله مناسب با دستگاه

در هنگام استفاده از دستگاه لاک خشک کن، باید فاصله بین دست شما و لامپ موجود در دستگاه خشک کن، بیشترین حد ممکن باشد. نباید به هیچ عنوان دست خود را بیش از حد، نزدیک این لامپ ببرید و یا تماس مستقیمی با آن داشته باشید. چرا که در این صورت احتمال سوختگی دست شما وجود دارد.

نتیجه گیری

خانم ‌ها علاقه زیادی به لاک زدن و مرتب کردن ناخن ‌های خود دارند. با این وجود به دلیل مدت زمان زیاد خشک شدن لاک ناخن ‌ها، یا از زدن لاک منصرف می‌ شوند و یا این که بعد از زدن لاک، برای مدت زمان طولانی نمی ‌توانند از دست خود، کار بکشند. با کمک دستگاه لاک خشک کن می ‌توان در مدت زمان یک دقیقه، لاک روی ناخن را خشک کرد. با این وجود یک نگرانی بسیار بزرگ برای افرادی که از این دستگاه ‌ها استفاده می ‌کنند، به وجود آمده است و آن هم سرطان زا بودن این نوع دستگاه ها است. در صورتی که دستگاه لاک خشک کن، استاندارد باشد و همچنین در صورت استفاده صحیح از این دستگاه می توانید بدون نگرانی خاصی لاک‌ های ناخن خود را با آن خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *