راهکارهایی برای حفظ سلامت ناخن ها

راهکارهایی برای حفظ سلامت ناخن‌ ها

در این مقاله از مستراستایل قصد داریم راهکارهایی برای حفظ سلامت ناخن‌ ها ارائه دهیم. ناخن ‌ها یکی از مهم‌ ترین عناصر تاثیرگذار در زیبایی دستان و پاها هستند.  بنابراین باید به حفظ سلامت و ظاهر آن ها اهمیت خاصی  قائل باشید. این موضوع فقط مختص خانم‌ ها نیست و آقایان هم باید سلامت ناخن ‌های خود را جدی بگیرند. در ادامه، عوامل مضر برای ناخن ‌ها را ذکر می کنیم. سپس راهکارهای تقویت ناخن را بیان می نماییم. در انتها نیز راجع به ارتباط بین کاشت و مانیکور ناخن ها و سلامت آن ها، مطالبی را عنوان می کنیم.

عوامل مضر برای ناخن ‌ها

یک سری از عوامل، باعث می ‌شوند که ناخن ‌ها آسیب ببینند و سلامت خود را از دست بدهند. این عوامل عبارت هستند از:

  1. بالا رفتن سن فرد
  2. نداشتن تغذیه مناسب
  3. ابتلا به بیماری‌ هایی مثل کم خونی که ناخن ‌ها را ضعیف و شکننده می ‌کنند.
  4. استفاده از لاک ناخن ‌های نامناسب و همچنین استفاده طولانی مدت از آن ها
  5. داشتن عادت‌ های نامناسب مانند جویدن ناخن با دندان 

راهکارهای تقویت ناخن

بعضی از راهکارهای حفظ سلامت ناخن‌ ها، راهکارهای خانگی هستند و شما می ‌توانید با رعایت یک سری از مسائل، بدون نیاز به دخالت پزشکی، ناخن ‌های سالمی داشته باشید. چند نمونه از راهکارهای تقویت ناخن‌ ها را در ادامه آورده ایم.

1.      داشتن رژیم غذایی مناسب

ناخن‌ های شما برای سالم ماندن، نیاز به مقدار کافی از پروتئین و کلسیم و چربی ‌های سالم و آهن دارند. بنابراین شما هم باید رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که این مواد به بدن شما برسند. در صورتی که مواد غذایی شما حاوی این مواد نباشند، بایستی از مولتی ویتامین ‌ها استفاده کنید. البته بدیهی است که پزشک باید مولتی ویتامین‌ ها را تایید کند تا شما بتوانید آن ها را مصرف کنید. در ادامه به چند نمونه از این مواد غذایی اشاره می کنیم.

  1. عدس و لوبیا که مقدار زیادی پروتئین و آهن دارند.
  2. سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و کاهو و اسفناج
  3. مواد غذایی که امگا ۳ و پروتئین دارند. مثل تخم کتان، تخم مرغ، سویا و ماهی
  4. میوه‌ جاتی مثل پرتقال، کیوی و توت فرنگی که ویتامین سی زیادی دارد.
  5. بادام که مقدار زیادی کلسیم و بیوتین دارد.
  6. عسل هم خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری دارد و به همین دلیل باعث حفظ سلامتی ناخن‌ های شما خواهد شد. هم می ‌توانید عسل را به صورت خوراکی مصرف کنید و هم آن را با آب لیمو مخلوط کرده و بر روی ناخن‌ های خود بمالید.

2.      استفاده از انواع مرطوب کننده ‌ها

پس از این که دست‌ های خود را به خوبی شستید و لاک‌ های ناخن را پاک کردید، بایستی از ‌کرم های مرطوب کننده دست به منظور آب رسانی و مرطوب کردن ناخن‌ های دست خود استفاده کنید. بایستی این مرطوب کننده ‌ها را به ناخن ‌های دست خود و همچنین به کوتیکول ‌های آن مالیده و با آرامش، آن ها را ماساژ دهید. البته همه این مطالبی که گفتیم در مورد ناخن های پا هم صدق می کنند.

3.      ترک عادت ‌های ناسالم

اگر می ‌خواهید ناخن ‌های زیبا و سالمی داشته باشید، بایستی یک سری از عادت ‌های ناسالم خود را ترک کنید. بعضی از این عادت‌ ها عبارت هستند از:

  1. جویدن ناخن‌ ها و کندن کناره ‌های آن ها
  2. ماندن لاک‌ های ناخن برای مدت طولانی بر روی ناخن ‌ها
  3. استفاده از لاک ‌های ناخن غیر استاندارد مثل لاک ‌هایی که حاوی مواد شیمیایی فرمالدهید و استون هستند.
  4. استفاده نکردن از دستکش در هنگام شستن ظرف‌ ها
  5. پوشیدن کفش‌ های نوک تیز و تنگ و یا پاشنه بلند
  6. بریدن کوتیکول‌ های ناخن
راهکارهایی برای حفظ سلامت ناخن‌ ها

1.      زدن لاک‌ های استاندارد و با کیفیت

یکی دیگر از راهکارهای حفظ سلامتی ناخن‌ ها، استفاده از لاک ‌های با کیفیت است. فراموش نکنید که لاک‌ ها به صورت مستقیم با ناخن ‌های شما در تماس هستند. بنابراین کیفیت پایین آن ها می‌ تواند آسیب ‌های زیادی به ناخن ‌ها و حتی به پوست دست و پای شما وارد کند. نباید لاک‌ هایی را خریداری کنید که قیمت ارزانی دارند و دارای برند متفرقه و ناشناخته ای هستند. لاک ‌های با کیفیت و با برند معتبر، می ‌توانند به شما برای داشتن ناخن‌ های سالم کمک کنند؛ چرا که مواد تشکیل دهنده این گونه لاک‌ ها، سرطان زا و مضر نیستند.

2.      استفاده نکردن از استون

پاک کننده ‌های لاک ناخن دارای ماده استون هستند. این ماده باعث خشک شدن و هم چنین شکنندگی و ضعیف شدن ناخن می‌ شود. به منظور پیش گیری از این مشکلات، بایستی از لاک پاک کن ‌هایی استفاده کنید که استون ندارند.

3.      ماساژ دادن ناخن‌ ها

یکی دیگر از راهکارهای حفظ سلامتی ناخن ‌ها این است که به صورت مرتب، آن ها را ماساژ دهید تا خون به خوبی اطراف ناخن‌ ها گردش پیدا کند. مدت زمانی که باید برای ماساژ ناخن‌ ها، وقت صرف کنید زیاد نیست و با صرف ۵ تا ۱۰ دقیقه می ‌توانید ناخن های خود را به کمک ماسک‌ های مرطوب کننده و کرم ناخن یا روغن‌ های طبیعی ماساژ بدهید. البته نباید فراموش کنید که پس از انجام این کار باید دستکش بپوشید تا این مواد از روی ناخن شما پاک نشوند.

 پس از چند ساعت هم می ‌توانید دستکش‌ ها را در بیاورید و دستان و ناخن‌ های خود را به خوبی با آب گرم بشویید. اگر احساس می‌ کنید این  کارها باعث می‌ شوند که در طول روز به کارهای خود نرسید، می ‌توانید عمل ماساژ ناخن ‌ها را قبل از خواب انجام دهید و دستکش‌ ها را پوشیده و بخوابید و صبح که از خواب بیدار می ‌شوید، عمل شست و شوی دستان و ناخن‌ های خود را انجام دهید.

4.      بهره‌ گیری از محصولات تقویتی ناخن

به منظور ترمیم ناخن ‌های خود می‌ توانید از محصولات تقویتی ناخن هم استفاده کنید. این محصولات  با آب رسانی و رساندن مواد مغذی به ناخن‌ های شما باعث تقویت آن ها می ‌شوند. نحوه استفاده از این محصولات هم مانند استفاده از لاک است. البته باید دقت کنید که ابتدا باید ناخن‌ های خود را تمیز کرده و لاک‌ های آن را پاک کنید و سپس از این محصولات استفاده کنید.

راهکارهایی برای حفظ سلامت ناخن‌ ها

1.      استفاده از ویتامین دی

ویتامین D یکی از مهم ‌ترین ویتامین ها برای حفظ سلامت و رشد ناخن ‌ها و البته موهای شما است. در صورتی که بدن شما کمبود ویتامین D داشته باشد، کلسیم کافی جذب نخواهید کرد و در نتیجه ناخن‌ های شما ضعیف شده و کج و معوج می‌ شوند. کمبود این ویتامین در بین مردم ایران بسیار رایج است و احتمال این که شما هم با این مشکل مواجه باشید، خیلی زیاد است.

شما می ‌توانید با قرار دادن دستان خود زیر نور خورشید و یا با خوردن بعضی از انواع مواد غذایی مثل شیر و ماهی و قارچ، ویتامین D خود را افزایش دهید. البته اگر میزان کمبود این ویتامین در بدن شما زیاد باشد، باید با مشورت پزشک، از  ‌قرص ها و حتی آمپول‌ های مخصوص نیز استفاده کنید.

2.      خوردن آب کافی

خوردن آب برای سالم ماندن ناخن‌ های شما بسیار تاثیرگذار است. در صورتی که میزان آب مصرفی شما کم باشد، ناخن ‌های شما شکننده و پوسته پوسته می شوند.

مصرف آب نه فقط برای ناخن‌ ها بلکه برای سلامتی همه اعضای بدن انسان بسیار مفید هستند. بنابراین خوردن روزانه ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب را فراموش نکنید.

کاشت و مانیکور ناخن و سلامت ناخن ها

اگر جزء افرادی هستید که عادت به کاشت ناخن یا مانیکور ناخن دارید، حتماً باید به مراکز تخصصی  این کارها مراجعه کنید. مراکز متفرقه و غیر استاندارد کاشت ناخن، از متریالی برای انجام فرایند کاشت ناخن استفاده می ‌کنند که اورجینال و بهداشتی نیستند. همین امر باعث می ‌شود که ناخن ‌های شما به مرور زمان، دچار آسیب و قارچ شود و درمان آن ها زمان بر و حتی گاهی غیر قابل انجام باشد.

 اگر هم خود شما جزء آن دسته از افرادی هستید که کاشت ناخن را برای دیگران انجام می ‌دهید باید به این نکته دقت کنید که همیشه از مواد با کیفیت و بهداشتی برای این کار استفاده کنید و سعی کنید که فرآیند زیرسازی انجام کاشت را به گونه‌ ای انجام دهید که به صدف ناخن‌ های مشتری، آسیبی وارد نشود.

راهکارهایی برای حفظ سلامت ناخن‌ ها

نتیجه گیری

برای این که ناخن‌ های سالم و زیبایی داشته باشید، باید یک سری از نکات را رعایت کنید. رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده از لاک‌ های با کیفیت و همچنین مراجعه به مراکز کاشت ناخن استاندارد، مهم ترین راهکارها برای داشتن ناخن‌ های سالم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *